domingo, 19 de abril de 2009

Tema 2. El tractament de la informació als mitjans de comunicació

1. Llegeix detingudament el tema 2 del dossier de continguts.



2. Tria una mateixa notícia en dos mitjans diferents accessibles a través d'Internet i publica'n els dos enllaços al teu bloc. A continuació fes un comentari de les diferències que hi perceps en relació amb el contingut i la forma en què es presenta. Fixa't especialment en el titular, els adjectius que s'utilitzen, si s'informa objectivament dels fets o s'hi introdueixen valoracions, fixa't també en les imatges o fragments de vídeo que l'acompanyen quines diferències hi ha entre els dos mitjans. Podries dir si hi veus alguna influència ideològica relacionada amb els propietaris dels mitjans?


RÀDIO

http://www.rtve.es/mediateca/audios/20080930/tecnoninos-descargas-mp3-empresas-web/302808.shtml


L’emissora és rtve on hi dediquen un apartat anomenat 5.0 on parlen de les noves tecnologies. Concretament tracten el tema: els “tecnoniños”. Primer de tot comença el locutor de ràdio fent una síntesi dels temes que tractaran. Seguidament fa una breu explicació dels “ tecnoniños” i descriu breument què és amb l’ajuda d’una locutora. Tal com podem observar, el contingut és breu i suficient per entendre els temes que exposen. Ho fa de manera propera als oients, els té en compte en tot moment sense fer servir un llenguatge complex sinó simple i específic.


DOCUMENTAL
http://www.youtube.com/watch?v=5NRYDDCJ5T8


Aquest documental tracta dels “tecnoniños” fent ressò a la tecno infància. El documental està realitzat a Costa Rica i és de l’any 2006. El contingut és divers i fan servir el vídeo com a eina principals. Primer de tot van entrevistant els nens i nenes d’una escola. Els van fent preguntes globals sobre els ipods, mp3, mòbils,a quina edat és fer-se gran...per a què els infants contestin allò que ells volen. A continuació surt una dona Elieth Alvarado psicòloga, explicant els jocs dels infants d’abans i els actuals i afegeix que els infants actuals estan perdent la creativitat per jugar. Tornen a entrevistar els infants preguntant-los si tenen mòbil i on part dels infants en tenen. Torna a sortir la psicòloga parlant dels efectes negatius d’aquest. Seguidament pregunten a les nenes què és un mp3. Per últim, ve un apartat amb l’opinió dels pares , aquests, estan d’acord en complementar les noves tecnologies amb altres coses ( entorn natural proper a l’Infant). Per últim la periodista pregunta als infants el gran dilema: ser nen o ser gran? Com podem observar el contingut és extens i avarca les noves tecnologies des del punt de vista dels infants,d’una psicòloga i la família.


DIFERÈNCIES

En resum, el programa de ràdio només fa ressò dels “ tecnoniños” de manera formal i sintetitzada mentre que el documental està elaborat a partir d’opinions d’infants i persones adultes. Tanmateix, no he vist que cap dels dos mitjans tinguin ideals polítics però sí que en el documental la majoria d’infants pertanyen a una escola privada, per tant, a famílies adinerades. Així que les entrevistes són fetes a uns infants en concret i no a infants que passin en aquell moment pel carrer, no podem generalitzar. Ara bé, el documental ha estat dirigit en tot moment pels propietaris i el tema ha estat en tot moment igualat per l’opinió dels infants: sí que esta bé tenir ordinador; la de les famílies: sí però no; amb l’opinió de la psicòloga: els infants d’ara no són com els d’abans,...Té tres punts de vista diferents i els temes estan dividits per apartats que surten en la gravació. En canvi, en el programa de ràdio és el propi locutor qui ha d’anar separant i deixar clars els diversos temes que tractarà.


3. Després de fixar-te en l'apartat 3.1. (No tots els fets són notícia) posa exemples de fets que actualment siguin notícia i serveixin per a il·lustrar cadascun dels criteris que s'esmenten (excepcionalitat, conseqüències per a la gent, rellevància dels personatges implicats, proximitat emocional, proximitat temporal, "efecte agenda".

Excepcionalitat: un home que arrossegava un cotxe amb la barba.
Conseqüències per la població: el “apagón” analògic.
Rellevància dels personatges implicats: el ex president del partit socialista obrer espanyol Felipe González té una nova novia que es diu Mª del Mar.
Proximitat emocional: una dona desapareguda a Barcelona el passat mes d’Abril a prop de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona.

Proximitat temporal:
les notícies del migdia comparades amb les notícies del matí ja que les notícies del migdia obtindran més informació d’últim hora que les del migdia.
Existència d'imatges: el terratrèmol d’Itàlia.
"Efecte agenda": les notícies parlava molt de la crisis econòmica que pateix Espanya i ara es torna a parlar de crisi però aquesta vegada de la crisis econòmica mundial.



4. Mira't aquest vídeo i fes-ne un comentari relacionant-lo amb el contingut d'aquest tema de l'assignatura.

La veritat és que aquest vídeo està molt relacionat amb la informació als mitjans de comunicació per diverses raons:
Primer de tot, m’agradaria esmentar breument l’estructura del programa, al començament el Gran Wyoming anuncia la frase d’obertura ( “Ya conocen las notícias ahora, les contaremos la verdad”) i poc després apareix els titulars, com si d’un telenotícies es tractés. Cap al final del programa s’emet el reportatge de Usun Yoon ( com si fos una corresponsal ). Tot el contingut està relacionat amb l’univers mediàtic.
D’altra banda, en el moment que posem un tros del programa Más se perdió en Cuba, del canal Intereconomía el presentador converteix la noticia en un esdeveniment únic, el mateix que les anècdotes convertides en esdeveniments internacionals. També té relació amb els aspectes polítics, encara que intenten ser imparcials no obstant, sembla que es decanten més per un partit polític que per l’altre i fan servir molt el vídeo com a mitjà audiovisual prioritari. Tanmateix, s’ha de parlar sobretot de manipulació,el programa al fer la broma als seus rivals, manipulen l’actuació com ells han volgut, han aconseguit l’efecte que ells esperaven, el d’enganyar al canal intereconomía. Per últim, és un programa que té molta audiència, tenen molta influencia sobre la gent.

No hay comentarios:

Publicar un comentario